המרכז לבריאות הלב
המרכז לבריאות הלב
המרכז לבריאות הלב
קראו על האירועים
 הסדנאות והחידושים
שיעשו טוב ללב שלכם
 
 

כנס מומלץ:
להקדים תזונה לתרופה
פרטים בקישור
 
 

הפחתת לחץ דם ותרופות
 
שיטה ייחודית 
מוכח מחקרית
 
לפרטים 077-7007952
 

  הרצאות מומלצות:   
   שבוע בריאות רעננה  
החל מה 11.11 


סיורים וסדנאות בישול
מן הטבע
 


Google

מאמרים עוד כתבות

ההשפעות המיטיבות של הפעילות הגופנית – הדברים הנסתרים
אם כבר חשבתם שאתם יודעים הכל על יתרונותיה של הפעילות הגופנית מאמר זה עשוי להפתיע אתכם. אבי לב, הפזיולוג הראשי במרכז שיקום הלב בבית החולים איכילוב בת"א, מציג בפני הקוראים את קשת היתרונות הבריאותיים של אחת ה"תרופות" הזולות ביותר, וכנראה הבריאות ביותר, הקיימות מאז ועד עולם.

 

ההשפעות המיטיבות של הפעילות הגופנית – הדברים הנסתרים

אבי לב (M.Sc)

abrahamlev@walla.co.il

 

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה ההולכת ומתפשטת של אנשים העוסקים בפעילות גופנית. עשרות אנשים הולכים בחוץ, מכוני כושר צצים כפטריות אחר הגשם. לכל אדם העוסק בפעילות גופנית ישנה מטרה אותה הוא רוצה להשיג. אנו יכולים לראות כי היכולת שלנו לבצע מאמצים עולה, אנו מרזים וגופינו נעשה מחוטב. אולם, מהי התרומה האמיתית של פעילות הגופנית על גופינו? מהם השינויים החיוביים שחלים בגופנו עקב אותה פעילות?

במאמר זה אנסה לחשוף את השינויים הבריאותיים שחלים בגופינו שלא תמיד נראים לעיננו.

השנים האחרונות של המאה העשרים היו מרגשות ביותר עבור אנשי המקצוע בתחום של מדעי הספורט ורפואת הספורט. מחקרים רבים, אשר ממשיכים להרחיב את הידע וההבנה שלנו בכל הקשור להשפעת הפעילות הגופנית על בריאותינו, מראים כי פעילות הגופנית וכושר קרדיווסקולרי הנם חשובים בהארכת החיים ממש כמו מניעת עישון. מחקרים רבים מראים כי שיפור אפילו קטן ברמת הפעילות הגופנית מקטינים את הסיכון למחלות לב, ומשפעים על מדדים כגון: לחץ דם, שומנים בדם וסוכרת.

השיפור בערכי לחץ הדם: אנשים העוסקים בפעילות גופנית סדירה מראים מדדי לחץ דם נמוכים מאלו אשר אינם עושים זאת, פעילות גופנית סדירה מסייעת בהורדת יתר לחץ דם בטווח הארוך אולם גם בטווח הקצר. נמצא כי לחץ הדם אשר נמדד לאחר פעילות אירובית הנו ברוב המקרים נמוך יותר מאשר לפני הפעילות. השפעה זו יכולה להמשך אפילו עד 12 שעות לאחר סיום הפעילות.

שיפור בסבולת הסוכר: היכולת של הגוף לשמור על רמת סוכר נכונה נקראת סבולת הסוכר. כאשר סבולת הסוכר אצל אדם מסוים יורדת ריכוז הסוכר בדם עולה, דבר היכול לגרום להתפתחות מחלת הסוכרת. מחקרים הראו שאנשים הפעילים גופנית פתחו את מחלת הסוכרת (מסוג 2) פחות מאנשים אשר אורח החיים שלהם פחות פעיל. יתרה מכך, אנשים אשר רמות הסוכר שלהם בדם הנן גבוליות יכולים בעזרת הפעילות הגופנית לאזן את רמות הסוכר שלהם ולעיתים אף להפסיק להשתמש בתרופות לשם כך.

שיפור בערכי השומנים בדם: על מנת שגופינו יתפקד בצורה טובה הוא צריך כמות מסוימת של שומן. שומנים אלו נישאים בדם בתוף מה שמכונה כולסטרול וטריגלצרידים. את הכולסטרול אנו מחלקים לשני סוגים HDL ו LDL הראשון נחשב לכולסטרול טוב ולכן נרצה שיהיה בערכים גבוהים, השני הנו כולסטרול מזיק ולכן נרצה שיהיה בערכים נמוכים. הבעיה מתחילה כאשר הטריגליצרידים והכולסטרול הרע עולים. פעילות גופנית אומנם אינה מסייעת כמעט להורדת הLDL אך בהחלט מסייעת להעלאת הHDL ולהורדת הטריגליצרידים.

שיפור בהרכב העצם: אוסאופרוזיס הנו מצב שבו העצם נעשית פריכה ושבירה. תהליך זה מתרחש עם הזמן ומתרחש בעיקר אצל נשים מעל גיל 50. כתוצאה מהתהליך של איבוד מסת העצם אפילו נפילות קטנות יכולות לגרום לשבר מלא. פעילות גופנית הכוללת נשיאת משקל הגוף כמו הליכה, ריצה והתעצלות אירובית יכולות לשמור על מצב מסת העצם. למרות שהשיפור בהרכב העצם קטן יחסית נראה כי פעילות גופנית סדירה ובמיוחד פעילות עם משקולות עוזרת בשמירה על מסת העצם הקיימת אצל אנשים שכבר חל אצלם תהליך הדלדול.

שיפור בקליטת החמצן בשרירים: כתוצאה מתהליך האימון לומד השריר לנצל בצורה טובה יותר את כמות החמצן המגיעה אליו. השריר הופך להיות יעיל יותר. כתוצאה מכך הלב יכול להוריד את קצב פעילותו. מצב זה מתבטא בדופק נמוך יותר בזמן מנוכה ולכל עומס עבודה נתון. זהו מצב שבו העומס על הלב נמוך יותר ובריא יותר.

הטבות פסיכולוגיות: אנשים רבים העוסקים בפעילות גופנית בצורה סדירה מדווחים על עליה בביטחון העצמי, במיוחד בכל מה שקשור בביצוע מטלות גופניות. בנוסף לכך הפעילות משפיעה גם על הדברים הבאים: מגבירה את הערך העצמי ואת התחושה הטובה, משפיעה על שינה טובה יותר, פחות דיכאונות, מתחים וחרדות.

אנו יכולים לראות כי לפעילות הגופנית ישנה השפעה גדולה מאוד על תפקודו התקין של הגוף, השפעה שלא תמיד נראית בעין מבחוץ. סיבות אלו ועוד כאלו שלא הוזכרו במאמר זה צריכות לתת לנו את התמריץ לצאת ולפעול.


14/05/2006

 
 

 

התכנים המופיעים באתר הינם למידע בלבד ואינם באים להחליף בשום מקרה ייעוץ ו / או טיפול הניתן על ידי רופא ו / או בעל מקצוע אחר בתחום הרפואה
               מפת אתר              ©2004 ,אופיר פוגל ,כל הזכויות שמורות
דף הבית | | אודות | מאמרים | ספר הלב | סדנאות והרצאות | תקצירי מחקרים | מילון מונחים | תשובות לשאלות נפוצות | התמצאות באתר